torsdag 10 januari 2008

Virus och barnvisor

Vår dator har varit sjuk. Det är ju alltid tråkigt när en familjemedlem inte mår bra, även om det bara är en dator som fått ett virus. Som tur är så var det bara vår "underhållningsdator" (den som vi ser på film, surfar och lyssnar på musik på) som blivit smittad, jobbdatorerna hade klarat sig. Fast deras virusskydd är så omfattande att det inte finns en chans att någon Trojansk häst, mask eller spionprogram tar sig in där inte.

På underhållningsdatorn hade vi dock slarvat lite - när vi skulle installera det nyaste virusprogrammet krävde det att vi skulle ta bort en tidigare version av samma program (som sades finnas på datorn). Dessvärre fanns inte programmet i datorn, och eftersom programmet inte fanns kunde vi förstås inte ta bort det. Ett moment 22 som slutade med att det nya virusprogrammet inte blev installerat.

Så igår när jag klickade på en länk där en "fantastisk lovsångsvideo" utlovades fick jag istället ett maliciöst meddelande om att jag inte fick titta på Youtube (och sedan hördes ett elakt skratt i bakgrunden). Eftersom jag tvivlade på att personen som lagt in länken var särskilt intresserad av practical jokes (och eftersom andra som kommenterat videon var lyriska) förstod jag att något inte riktigt var som det skulle. Efter mycket om och men, och många timmar lyckades dock maken och jag ta död på viruset och befria vår stackars hårt prövade dator (som innan dess hade slutat att fungera alldeles). Tur var det för hur skulle jag annars klara mig - utan Alice Tegnérs barnvisor i Alice Babs-tappning?

Inga kommentarer: