torsdag 3 april 2008

Nya framsteg

De senaste framstegen som kan rapporteras är att Casimir har börjat bitas, säga pappa (ba, ba, ba, ba), dra upp sin speldosa själv samt ställa sig från sittande (företrädesvis i spjälsängen).

Bitas: Casimir har vid upprepade tillfällen bitit mig (och någon enstaka gång sin pappa) när han inte ägnats full uppmärksamhet. Oftast så biter han i axeln, eftersom den är så nära när jag bär honom. Efter att jag sagt till honom på skarpen så är betten lite mer diffusa, då det känns som att han försöker se var gränsen går mellan godkända/sanktionerade smånafs och otillåtna bett. Pappa är mer tillåtande, kan tilläggas.

Säga pappa: Sedan några veckor tillbaka säger Casimir pappa. Allt som är bra är "ba, ba, ba" och allt som är ledsamt "mmmm, ma, ma". Vet inte hur man ska tolka detta, men jag väljer att tro att det är på mamma som Casimir ropar när han är förtvivlad.

Dra upp speldosan: Casimirs förtjusande gudmor ger honom alltid presenter. En av hans första presenter över huvud taget är en liten speldosa i form av ett mumintroll. Detta mumintroll har hängt vid hans spjälsäng men det är inte förrän nu som han har förstått hur han ska dra upp den. Sedan några dagar har han dock kommit på både hur man drar upp speldosan - och att man måste vänta tills handtaget åkt upp igen innan man kan dra upp den på nytt (I början höll han krampaktigt fast handtaget och då lät ju förstås inte speldosan). Varje gång som "Nu i ro - slumra in" börjar säger Casimir "huh".

Ställa sig upp i spjälsängen: Casimir sover i en spjälsäng som vi tagit bort en långsida på och ställt mot min del av dubbelsängen. Dessutom har vi höjt upp hans säng så att den är precis lika hög som min säng. Det gör att han kan krypa in till mig - och jag till honom - närhelst någon av oss önskar det. På senare tid har han dock lyckats dra sig upp från sittande till stående i sängen vilket gör att konstruktionen hotas. Så länge som han inte kan sätta sig upp i sängen så fungerar det dock. Sedan några dagar sover Casimir helst i mina armar på nätterna - vilket är mycket mysigt men gör att jag känner mig ganska stel på mornarna.

6 kommentarer:

Musikanta sa...

Är du inte lite väl stor för att krypa in i spjälsängen?

Så kul med speldosan - han brås nog på den tekniska Mirrmaken i det fallet. Det blir väl Lego nästa.

nilsmarie sa...

Hej!
Nu längtar jag ännu mer efter barn! Var har du fått tag på speldosan som spelar "nu i ro"? En sån vill jag ha till lill*n.
Ha det gott!
Kram från Marie!

Musikanta sa...

Man måste skriva svar när man får kommentarer!

nilsmarie sa...

Jag ber om ursäkt att jag läste lite slarvigt första gången. Nu ser jag ju at Casimir fått speldosan av sin Gudmor. Då förstår jag att det kan vara svårt att veta var den är inköpt! Hoppas allt är bra med er!
Kram från Marie.

Bloggblad sa...

Samma melodi hade vi på en grön speldosa från -76... hann tröttna rejält på den...

Det låter inte som om du får sova särskilt bra... om 15 år är han ute och kör moppe om kvällarna, och då kan du inte sova för det... hehe

Mirren sa...

Kära vänner! Förlåt att jag inte svarat på era vänliga kommentarer. Får ursäkta mig med att det beror på att Casimir fått vattkoppor och vi har haft fullt upp med det.
Speldosan finns i barnbutiker (jag har sett den på Babyproffsen).

Kram till dig Marie! Hoppas du får barnbesked snart så att du slipper längta (fast då blir det väl ännu värre kan jag tänka mig).

Bloggblad: Inte mycket till tröst du ger mig ;-). Fast moppe - jag vet inte. Här uppe i storstaden är det saker som rån, gatuvåld och misshandel som föräldrarna oroar sig för.