tisdag 5 mars 2013

Munch! på Thielska galleriet

Mormor Musikanta är ju här på besök så idag har vi besökt Munch-utställningen på Thielska galleriet. Vi hade pratat om att gå till utställningen tidigare och efter allt bråk om intendenten (och ännu mer bråk om ordföranden och den nye intendenten) och en underlig recension så var jag oerhört nyfiken. 


Stor lunchsallad

Men innan vi gav oss på utställningen så började vi med lunch på Skånska gruvan. Musikanta tillkännagav därefter glatt att vi skulle gå till Thielska varvid vi påbörjade promenaden. Ungefär vid Skansen insåg vi att mamma blandat ihop Thielska och Liljevalchs och efter en stunds funderande och konsultation av min eminenta mobiltelefon så förstod vi att vi skulle ta spårvagnen tillbaka till Djurgårdsbron och därefter buss 69 mot Blockhusudden.  

Reklamaffichen

Vad gäller utställningen så skämtade jag och sa till mamma att de borde döpa den till "I väntan på döden" när vi föstes med i horderna av pensionärer som gick mot huset. Förvisso okänsligt av mig men det lustiga var att påståendet, viskat på skämt till mamma, skulle stämma bättre än jag kunnat ana.

Den sjuka flickan

Munch visade sig nämligen vara alldeles besatt av döden och hela hans liv verkade fullt med sjukdomar och lidande. Hans mor dog när han var liten, när han blev tonåring dog älsklingssystern och därefter muntrade hans far upp honom med att att upplysa honom om att mamman grät i sin himmel över alla  de försyndelser han och syskonen gjorde. Inte undra på att guiden vi hade på Thielska galleriet mest uppehöll sig vid grosshandlare Thiel och hans utsvävningar vid visningen...

Mamma Musikanta

Mamma Musikanta gillade inte utställningen något vidare, vilket jag tror mest berodde på att man i vanlig ordning inte fick ta några fotografier (som ett resultat av inlånen från Norge). Mamma tyckte inte heller om motiven. Min inställning är att Munch utan tvekan var en stor målare och en skicklig konstnär, även om en del av hans tavlor är en aning åt det morbida hållet (vilket inte besvärar mig nämnvärt). Jag tycker att det är tilltalande att det är så många kvinnor som förekommer i hans tavlor. Bland annat sysselsatte han sig med att kvinnans olika åldrar. Jag hade flera favoriter i utställningen, men ska jag nämna en speciell målning så var det just "Kvinnans åldrar" som tilltalade mig mest.

Utanför Thielska

Jag tyckte som sagt om utställningen, men en sak tyckte jag var väldigt underlig. Det var försvinnande få av inlånen som var intressanta eller betydelsefulla för utställningen. Ändå så pratades det mycket om inlånen och det norska inflytandet gjorde bland annat så att vi inte fick ta några fotografier och samtliga besökande visiterades med hjälp av metalldetektor. Men, man får ta det onda med det goda och vänta tills utställningen är slut för ytterligare ett besök i lugn och ro på Thielska. Då kan jag dessutom fotografera några av tavlorna av några av mina favoritmålare, Fjaestad och Kreuger som också hänger på väggarna. 

1 kommentar:

Musikanta sa...

Jättefint inlägg som vanligt! Vad beträffande mig har du alldeles rätt - men jag ska gärna gå med dit en gång till och se på målningarna i lugn och ro och med kameran i högsta hugg.
Intressant att läsa recensionerna och artiklarna.
M&P