söndag 3 mars 2013

Mirrens köttbullar i ugn

Jag har fallit till föga och börjat göra köttbullar. Receptet har jag prövat fram själv, utifrån inspiration från olika håll (till exempel kommer idén om att bara använda fläskfärs från min systers farmor).

Mirrens köttbullar i ugn

1 kg fläskfärs
2 dl gräddmjölk (hälften mjölk och hälften grädde)
0, 75 dl ströbröd
1 stor gul lök
1 msk ljus sirap
1 msk Bongs kalvfond
1 tsk salt (eller örtsalt)
1 ägg

Riv löken. Låt ströbrödet svälla i gräddmjölken (något som tar cirka tio minuter). Blanda ner löken i ströbrödsbladningen. Tillsätt köttfärs, sirap, fond och salt. Avsluta med att röra ner ägget.

Lissan äter köttbullar

Forma stora köttbullar och lägg på en plåt med smörat bakplåtspapper. (Jag brukar lägga i en klick smör ovanpå bakplåtspappret i långpannan och ställa in en stund i ugnen). Låt köttbullarna steka i ugnen ca 30 minuter på 200 grader. Jag brukar byta plåt halvtid vilket är lite besvärligt men gör att det inte är någon risk att det blir bränt på köttbullarna.

2 kommentarer:

Musikanta sa...

Menar du att du drar av bakplåtspapperet med köttbullarna och för över till en ny plåt?
M&P

Mirren sa...

Jag häller över köttbullarna i en annan panna. Jag har en lite mindre telfonpanna jag använder för detta ändamål. Bakplåtspappret brukar vara fullt med köttbullsrester som ganska lätt blir svarta och fastar på köttbullarna. M&P