måndag 14 september 2009

Mårror

För ett tag sedan läste jag om en finländsk undersökning som syftade till att undersöka vad barn är rädda för. Forskarna frågade sig vad barn upplevde som mest skrämmande på tv - till exempel om barn tar mycket illa vid sig av nyhetsinslag som de ser. Någrot förvånande visade det sig att barnen upplevde barnprogram som mer skrämmande än nyhetsinslag - och det barnprogram de var mest rädda för var Mumintrollen. Den karaktär som skrämde mest barn i Mumintrollsserien visade sig vara *Mårran.

Finska barn och svenska torde vara varandra ganska lika varandra, vad gäller barnprogram, för även svenska barn verkar vara Mårrädda. Enligt mina föräldrar var jag så rädd för Mårran att jag undvek vissa av Muminböckerna helt och hållet. Casimirs relation till Mårran är dock något mer komplicerad än min. Samtidigt som han är väldigt rädd för henne hyser han en stor fascination för karaktären. Tillsammans med två-åringens typiska svårighet att bestämma sig så leder denna hatkärlek till att välja film på kvällen blir både svårt och tidsödande. Ett typiskt exempel på konversation ser ut så här:

-Mumin, titta Muuuuumin, säger Casimir
-Vill du se Mumin, frågar jag
-Ja-a, svarar Casimir mycket bestämt, titta Målla!
Jag reser mig går mot datorn och tar fram Muminfilmen. När jag kommit fram till datorn med filmen ser dock Casimir orolig ut och säger istället:
- Näe, bide (vill inte) Målla, bide Mumin
han funderar lite
-Bilar
jag går och hämtar Bilar-filmen istället varvid Casimir tjuter
-MUUUMIN, MÅLLA, MUUUMIN, Måååålla, Muumin
-Du får se Mumin, säger jag, medan jag stoppar in Muminfilmen (som jag inte lagt ifrån mig, vis av tidigare erfarenhet) i datorn
Vid det här laget så håller Casimir fast vid filmvalet ända tills filmen börjat och det börjar snöa, då han skräckslaget kastar sig i min famn och gråtande tjuter
-BIDE MÅLLA *snyft*, bide Mumin

Casimirs fascination för Mårran leder också till små pratstunder om världens beskaffenhet. Mitt i en konversation om något annat så kommer ofta betraktelser om just Mårran. När jag frågade om han tyckte det var roligt att leka med "snälla kusin Jakob" svarade han till exempel fundersamt:
-Målla snääll, *hu-hu-hu* (här slår han armarna om varandra och härmar hur man gör när man fryser), Målla lall (kall) *nickar*
Casimir förstår således att någonting kan vara farligt, utan att för den delen vara ont - fast det är förstås mest i teorin...

När vi ska måla är motivet givet. Förutom att rita Mårror så vill Casimir att jag ska rita ... arga Mårror, snälla Mårror, glada Mårror, ledsna Mårror å så fler arga, glada, ledsna och snälla Mårror. (-Näe säger Casimir "bide måla arg Målla, måla näääll (snäll) Målla"). Förutom alla dessa Mårror ska jag även rita "mer Målla", "en till Målla" och "annan Målla". Förra gången vi målade vägrade jag till slut rita fler Mårror efter att ha kommit upp i en samling av inte mindre än tio olika Mårror. (Till detta ska läggas de flertal Mumintroll, snorkfröknar, hemuler och lilla my som jag ritat på eget bevåg). Detta ledde till en stor konflikt där Casimir skrek "Mållla, måla Målla" många, många gånger.

Det mest positiva som Mårrintresset fört med sig (förutom möjligheten att prata om det goda och onda i världen då) är att det lagt till ytterligare en varelse vi kan borsta tänderna på. Vi hade stora problem att borsta Casimirs tänder tills den dagen vi gjorde tandborstningen till en lek där vi borstade olika djurs och andra varelsers tänder. Hittills har vi förutom Mårrtänder även borstat: hajtänder, krokodiltänder, elefanttänder, muständer, kattänder, hundtänder, dinosaurietänder, pippitänder, Bissitänder (Bissi är hans "gudbror" och största idol) och hemultänder. Bara för att nämna några. Mårrtänderna är dock både hans och vår favorit eftersom Mårror ju, som ju alla vet, har så väldigt många tänder.


*Om det mot förmodan är någon som inte känner till Mårran så är hon stor och grå och så kall att allt hon kommer i närheten av fryser till is. I den tv-serieversion som vi har mårrar hon dessutom mest hela tiden (men det är jag osäker på huruvida hon gör i böckerna).

2 kommentarer:

Musikanta sa...

Jag tror inte att det är så farligt att titta på Mårran när mamma är i närheten som man kan gömma sig bakom när det är något ruskigt på datorn eller TV:n.

Du måste också förklara att du har talat om för honom att innerst inne är Mårran snäll och att hon är ledsen över att allting fryser till is när hon visar sig.

Men vad händer inuti de barn som kanske får sitta ensamma och titta på den ena skräckfimen efter den andra om inte någon vuxen finns i närheten...

Mirren sa...

Musikanta: "Men vad händer inuti de barn som kanske får sitta ensamma och titta på den ena skräckfimen efter den andra om inte någon vuxen finns i närheten..." - Tja de blir väl rädda kanske?

Skämt å sido - jag har aldrig träffat några sådana barn (eller föräldrar). Jag tror att det är ganska sällsynt.

Vad gäller tv och film så tror jag generellt att det inte är så farligt faktiskt. Det finns, vad jag vet, inget som helst stöd för att TV skulle vara dåligt för barn, eller att våldsamma barn har tittat mer på våldsfilm än harmoniska barn. (Jag brukade alltid tro det men när jag letade efter stöd hittade jag inte något). Nu ser Casimir väldigt lite på TV i allmänhet (och inte alls på skräckfilm - eftersom Mumintrollen knappast kan räknas dit, Mårran till trots) men det är mer av princip än något annat.