torsdag 11 december 2008

Minst sexton ord

Idag har jag funderat lite på hur många ord som Casimir kan. Ja, att han förstår det mesta vet jag ju (till exempel så viftar han på armarna om man frågar hur man flaxar) - men hur många som han själv kan säga. Upprinnelsen var det sista BVC-besöket då sköterskan frågade om han "pratade mycket" varvid jag svarade att han inte gjorde det. När jag kom hem och berättade detta för maken blev han förvånad över mitt svar och sa "men han pratar ju hela tiden" (även om han erkände att det var svårt att förstå vad han säger ibland). Tydligen frågar tydligen sköterskan om barnet kan "fler eller färre än tio ord" på 18 månaderskontrollen. Så idag har vi alltså räknat efter. Casimir säger:

Dä (där)
Nä-e (nej)
Inte
Ja-a
Mamma
Babba
Bapp (napp)
Nam-nam
Vov-vov
Titta
Bii (bil)
Mea,mea! (mer, mer!)
Baan (banan)
Bäble (äpple)
Bue (ute)
Bäa (bära - hört av farmor)

2 kommentarer:

Musikanta sa...

Du har inte talat om att Casimir kan gräla också - på sitt eget sätt förstås. Sen måste du absolut berätta om hans nyvaknade empati.

Bloggblad sa...

Jag har läst om spikningen hos modern - kul! Jag är grymt imponerad.

Vår "lille" pratade inte hela meningar förrän han var fyra, ganska sent alltså, men oj vad han kunde göra sig förstådd ändå. Fast första året på dagis fick hans syster vara tolk många gånger....