tisdag 30 september 2008

Skaka på huvudet

Casimir har lärt sig att skaka på huvudet när det är något som han inte vill. Denna nya färdighet har han praktiserat flitigt idag då han (mycket bestämt) har skakat på huvudet åt såväl mat som blöjbyten. Livet för (och med) Casimir har dock i ett slag blivit lite lättare då det plötsligt går att fråga vad han vill eller inte vill och faktiskt få svar i form av ett "a" eller ett bestämt skakande. Hittills har jag dock inte lärt mig så mycket nytt om honom - utan det var som jag länge trott nämligen att Casimir som sagt inte tycker om blöjbyten men att han gillar yoghurt och bananer. Lite omständligt är metoden dock, speciellt om man är på en lekplats eller en affär och Casimir plötsligt häver upp ett avgrundstjut.

Så här kan en konversation/aktivitet se ut:
Casimir skriker ilsket
- Är du hungrig? (bestämt skakande på huvudet)
- Törstig, vill du ha vatten? (något mindre bestämt men ändå huvudskak)
- Trött? (vid det här laget vrider sig C bakåt i en båge och vrååålar samtidigt som han säkerligen funderar på hur jag kan vara så dum att jag ens föreslår något sådant)
- Ska vi läsa boken "upp hoppar lilla kanin" (ett försiktigt "u")
Jag börjar bläddra i boken varvid C stirrar ilsket och skriker
- Vill du att vi ska sitta ner och läsa i boken (Casimir sätter sig ner på golvet)
Jag sätter mig ner på golvet och läser "upp hoppar lilla kanin" för Casimir (en aktivitet som fortgår ca två minuter)
Casimir skriker ilsket... osv

Just detta är faktiskt ett autentiskt exempel då Casimir plötsligt blivit vädligt intresserad av att läsa och bläddra i böcker. Han kommer ofta bärandes på en bok och blir väldigt arg om vi inte omdelbart sätter oss ner med honom i knät och läser den tillsammans. (Han har också fått en förtjusande söt liten fåtölj av mormor Musikanta som han gärna sitter och bläddrar i böcker i). Just nu är favoritboken "upp hoppar lilla kanin" medan han också tycker mycket om "Wibly pig". Av någon anledning gillar han dock inte historien om de olika djuren som åker tåg, vilken i princip går ut på att det tillkommer ett djur för varje sida. Att han inte tycker om den boken brukar han tyvärr glömma bort vilket föranleder besvikna utbrott när innehållet i boken inte överensstämmer med de högt ställda förväntningarna (då bläddrar vi snabbt till sista sidan där alla djuren kommit fram till havet och badar tillsammans).

3 kommentarer:

Bloggblad sa...

Wibly pig... heja heja! Lär honom engelska tidigt... :)

Mirren sa...

Fast jag översätter den faktiskt. Jag var mer ambitiös innan jag började läsa böcker för Casmir :-).

Musikanta sa...

Kan du inte ta ett kort av honom i fåtöljen och skicka till mig så jag kan lägga ut det i bloggen?