tisdag 22 januari 2013

Udda sevärdhet: SLs Hittegodsavdelning

Jag har varit på ett mycket udda ställe idag: SLs hittegodsavdelning. Bakgrunden var att Casimirs fina gröna möss-keps glömdes kvar på tunnelbanetåget förra söndagen. Jag kom på det precis då vi gick av tåget, men vad hjälpte det då tåget obönhörligen åkte ifrån oss. Inte mycket att göra utom att kolla upp var borttappade saker hamnar, i slutänden.

Hittegodsavdelningen

Efter att ha tittat på SLs hemsida lärde jag mig att Hittegodsavdelningen finns på en parallellgata till Drottninggatan, nämligen Klara Östra kyrkogata 6.

Få kepsar upphittade i januari...

När jag kom innanför dörrarna på Hittegodsavdelningen var det som att komma in i en annan värld, bestående av hyllor och gångar fullproppade med borttappade saker. En hel vägg innehöll bara vantar som var ordentligt ihopsatta och som var borttappade i december. En annan vägg innehöll borttappade uddavantar upphittade i januari. Mössorna upptog flera hyllmeter och var sorterade utifrån det datum de tappades bort, vilken färg de hade och vilket material de var tillverkade i.

Borttappade vantar i par december

Nu hade jag tur i oturen på så sätt att vi tappat bort en keps och det för närvarande inte fanns fler än ett hundratal borttappade kepsar. Dessvärre hittade jag den inte i någon av de tre kepslådorna för januari, så för säkerhets skull letade jag igenom hyllorna för "fleecemössor" och "gröna mössor"  som var upphittade i januari också.

Käpparna upphittade i okt/nov

Samtidigt som jag letade passerade det en hel del människor förbi. Det kom till exempel en äldre herre som olyckligt frågade om de fått in någon borttappad käpp, varvid han snabbt hänvisades till "käppväggen". Just i hans fall slutade det lyckligt då han efter en stund hittade en käpp som han åtminstone trodde var hans, varvid han skyndsamt avlägsnade sig. Personligen förstår jag att det var svårt att veta med säkerhet, då åtminstone ett dussintal av käpparna var praktiskt taget identiska. Fast, tänker jag, då kanske inte spelar så stor roll att det blir exakt rätt heller.

Borttappade nycklar upphittade i december
(paraplyerna hängde under)

Innan jag gick kastade jag en blick på tavlorna med borttappade hus och bilnycklar. För november, december och januari fanns det tre tavlor nästan fulla med nyckelknippor. Tänk all den dramatik, bekymmer och besvär som varje borttappad bilnycker och nyckelknippa representerade!  Då jag lämnade hittegodsavdelningen tröstade jag mig med att det kunde varit värre, även om jag aldrig hittade Casimirs keps.

1 kommentar:

Musikanta sa...

Helt sanslöst! Du borde tipsa någon journalist på någon större tidning om detta - det kan ju bli en artikel som väcker en del till eftertanke.

Tänk tex.på alla dyra kryckor som hängde där. Och allt bara sen de två senaste månaderna. Undrar om de har auktion på borttappade saker efter en tid, eller skänker bort dem?
M&P