söndag 20 januari 2013

Intervju med stora C när han avslutat sin föräldraledighet


Beskriv din föräldraledighet med tre ord: Frustrerande, lärorikt och jobbig

Bästa med föräldraledigheten: Min relation till pojkarna har blivit starkare. Nu får jag natta dem, ibland

Sämsta med föräldraledigheten: Frustrationen att aldrig få göra vad man vill eller behöver

Styrka som hemmapappa: Tål sömnbrist bra

Utvecklingsbara sidor som hemmapappa: Göra något ”utvecklande” med barnen

Det här önskar jag att jag gjort mer av: Renoverat, målat, snickrat…

Det här önskar jag att jag gjort mindre av: Sagt ”nej Lissan, då får inte…”

Två episoder jag vill berätta om:

1. Jag åkte med Lissan och Caspar till Öland. Allt fungerade, de sov, åt maten jag lagade (inte all mat, det var en fläskfilégryta som var oätlig). Hemresan gick utan kisspauser!

2.  Lissan kräktes 5ggr på 4 dagar – 4 av dem på mig. Det bevisar att jag bär henne nästan hela tiden!

Julafton 2012

Sådan var min relation till Lissan innan föräldraledigheten: Bra, hon sover med mig, kommer till mig när hon slår sig

Sådan är min relation till Lissan efter föräldraledigheten: Ännu mer ”paapppaaaaa” när jag inte är inom synhåll

Det här har jag lärt mig under tiden jag var hemma: Tråkigt och svårt att laga mat. Men jag har läst mig göra Stroganoff och köttfärssås.

Det här har Lissan lärt sig under tiden jag var hemma: Prata, springa, hoppa, klättra, leka med dockor, göra monster- och dinosaurieljud, nicka, skaka på huvudet, kasta saker i ilska, lägga sig på golvet i ilska, pussas och kramas, dra i handen

Sammantaget: Jobbigt med jag skulle inte vilja ha det ogjort

5 kommentarer:

Familjen Johard sa...

Det låter som om det var en nyttig erfarenhet!!

Musikanta sa...

Håller med familjen Johard :-)!
M&P

Unknown sa...

Trevlig och beskrivande intervju. Detta får du säkert glädje av hela livet. Stora C:s pappa

Musikanta sa...

Jag antar att stora C gjort intervjun med sig själv - tycker jag anar det av frågorna.
Jag saknar dock en viktig sådan:
"Har du varit ensam med barnen på eftermiddagen och kvällen och nattat alla tre själv någon gång?" Stryk under det alternativ som stämmer!
Nej...
Ja...
Om ja, hur många gånger i så fall?

Musikanta sa...

Efter upplysande telefonsamtal har jag fått veta att den INTE var stora C som gjorde intervjun utan det var Mirren som ställde frågorna.
Ännu en sådan:
Hur många gånger har du varit ensam och handlat med minst två barn?
M&P