lördag 24 oktober 2009

Jämförelser

När Caspar döptes höll hans gudfar John ett tal vars poäng (så som jag förstod den) var att inget barn är det andra likt - hur mycket vi än försöker säga att barnet liknar någon annan. Själv har jag funderat lite i de svängarna, framförallt eftersom det under en period var långt ifrån självklart att vi skulle få ett biologiskt barn. Eftersom jag alltid legat steget före hade jag redan innan vår fertilitetsbehandling startade tagit reda på hur en adoptionsprocess går till och tanken på en liten dotter från Kina hade redan börjat gro. Nu blev det ju inte så, och mycket vatten har runnit under broarna sedan dess, men det bestående resultatet har blivit att jag tänker mycket på de jämförelser som ständigt görs.

När Casimir föddes var den vanligaste kommentaren att han var "sin far upp i dagen". Utseendemässigt stämmer det inte helt längre, men till sättet är han så lik att det ibland blir skrattretande. Samma sorglöshet, infallsrikedom, rastlöshet och otålighet präglar dem båda.

Då Caspar kom blev det dock tydligt att här hade vi något helt annat. Caspar sades vara en "kopia av Mirren som liten" och han var inte lik sin far eller bror vare sig till sätt eller till utseende. För att vara bebis är Caspar otroligt tålmodig, han är oftast glad och skriker bara om han har en anledning (som att han är hungrig, trött eller vill bli kramad).

Nu blir det oftast så att de båda pojkarna jämförs mot varandra, vilket är extra tacksamt då de är så olika. Själv förundras jag över olikheterna och känner mig lycklig över att jag får lära känna två så olika individer. Nackdelen är att jämförelserna ofta leder till att de olika egenskaperna värderas. Jag vet till exempel inte vilken gång i ordningen jag fått frågan om jag inte är glad över att ha fått ett "snällt barn" den här gången - eller om det inte var tur att jag fick det "bråkiga/jobbiga barnet" först. Själv tänker jag inte så utan tycker bara det är roligt att följa två så genuint olika människor på vägen.

6 kommentarer:

Musikanta sa...

Det lustiga är ju att det visar sig så tidigt! Caspar är ju bara tre och en halv månad! Du säger ju att de var helt olika även som nyfödda!
M&P

Mirren sa...

Ja, det märktes på BB. Caspar sov mest hela första dygnet medan Casimir skrek :-).

Fast, jag skrev att de är olika utseendemässigt och det stämmer inte riktigt nu (vilket maken påpekade). När de föddes såg de väldigt olika ut men nu kan det nästan vara svårt att skilja på dem. Jag ska lägga in två kort ska ni få se...

Bloggblad sa...

Mina var ju av olika kön - alltså gjorde det inte så mycket att det blev grymt olika.

När jag var ung gillade jag inte när folk letade likheter, men jag har ändrat mig och tycker det är görkul att se sånt.

Sen brukar faktiskt de flesta spädbarn vara lika sin far första tiden, jag har hört sägas att det beror på att han ska känna igen sin avkomma. För mamman är det ju sällan någon tvekan om vet det är...

Cecilia var skrattretande lik sin far med samma knorr på ögonbrynen - men det växte bort.

Fia sa...

Tänk vad folk är lustiga nu har du fått både ett "snällt" barn o ett "riktigt" barn... Somliga har det bra!!! ;-)

Men självklart är barn olika, sen kan syskon vara lika men det är ändå två olika individer! Sen kan man ju fråga sig varför folk ska prata om vem av föräldrarna som barnet är mest likt?! Spelar det någon roll egentligen? Nåja, tycker båda dina pojkar är söta oavsett vem dom liknar!

Mirren sa...

Bloggblad: Fast med Casimir undrade jag ibland om jag verkligen kunde vara mamman :-D. Tänkte att de kanske blandat ihop provrören i Falun... Men, nu känner jag igen mer och mer i honom av mig själv - vad gäller utseende i alla fall.

Fia: Du är en ängel! Kram till dig. Din Ve är både söt och snäll - och jag tycker nog att hon är ganska lik dig också.

Vad gäller "riktigt barn" så kanske det kräver sin förklaring. Det var en bekant som sa att jag väl var glad att jag fått ett "riktigt barn" nu. Det hon menade var att jag blivit gravid på vanligt sätt. (Casimir är ju som bekant ett provrörsbarn). Vi har ondgjort oss ganska mycket om denna kommentar i vänkretsen...

Fia sa...

Lite likheter har vi nog hon o jag. Om inte till utseendet så har hon mitt humör... Samt min bestämdhet, vilket ju är bra många gånger men inte alltid?!
Kram till dig med!!!