fredag 13 juni 2008

Värld av ljud

Sedan några veckor tillbaka har ljud blivit extra intressanta i Casimirs värld. Han säger numerar "Vuv" när han ser en hund till exempel. Dessutom har han en djurbok* där han kan lyssna på ljuden från de vanligaste djuren på gården. Får, kor, hästar, hundar, katter och tuppar härmas således - från morgon till kväll. Den oinvigde må väl tycka att alla djuren (i Casimirtappning) låter likadant: "häh" eller "huh" men små skillnader i intonationen avslöjar om det är ett får eller en tupp som efterhärmas.

Annars är grävskopor och lastbilar oerhört intressanta just nu. För några dagar sedan försökte Casimir till och med klättra ur vagnen, för att se bättre, när vi passerade en grävskopa.

*Om jag inte redan skrev på en avhandling i ekonomi skulle jag allvarligt fundera på att skriva en avhandling om barnboksförfattarnas besatthet av bondgårdar istället

2 kommentarer:

Bloggblad sa...

Du har nog fått din känslighet mot skillnad i ljud när du pluggat kinesiska... i andras öron är det nog bara "huh" han säger.

Mirren sa...

Kanske det kanske :-) Fast jag har faktiskt funderat allvarligt på hur man skulle kunna skriva alla ljud han gör. Vårt alfabet passar synnerligen dåligt till det - och ljudskrift fungerar inte heller (även om jag skulle kunna det - vilket jag inte kan). Ändå vet både Casimirs pappa och jag precis hur Casimir låter när han är trött, hungrig, arg eller ledsen...