söndag 11 maj 2008

Överraskningsfest

Igår var vi på "överraskningsfest" hos några av våra grannar. Jag skriver överraskningsfest då festen var en total överraskning för oss.

Vi var ute och gick med barnvagnen igår kväll vid åttasnåret då vi gick förbi några av våra favoritgrannar som hade fest. Då vi hade tagit hand om posten åt dem när de var bortresta passade vi på att ge tillbaka nyckeln när vi ändå hade vägarna förbi.
Antagligen tyckte grannarna, ett par i vår ålder, att det var synd om oss för de bjöd omedelbart in oss till festen. Eftersom varken maken eller jag var festklädd, och Casimir inte var på festhumör, avböjde vi dock vänligt och promenerade vidare. Fem minuter senare ringde sagda grannfru, Karolina, (låter uråldrigt med grannfru men hon är alltså 30 år precis som jag) och sa att hon hade dukat för oss. Så då var det bara att bege sig tillbaka igen.

Det kändes lite udda att gå på fest osminkad och utan att ha borstat håret på hela dagen men jag tröstade mig med att det nog bara skulle ses som Bohemic-Academic-Chic eller nå't. Mycket mat och väldigt vacker dukning bjöds det på - och huset var som alltid både fantastiskt fint inrett och väldigt välstädat.* Nu var det ju inte så mycket annat att vänta sig med tanke på att Karolina är inredningsdesigner och delar sin tid mellan sina två inredningsbutiker och att åka ut till (rika) människor och inreda hela barnrum. Casimir var förvånande nog på strålande humör vilket kom sig av att det fanns en fyraåring att storögt titta på och en Bassethund att kryppa efter och dra i öronen. Han generade mig något lite dock genom att vara så ohöljt fascinerad av de tända ljusen på bordet, vilket med full tydlighet visade att det inte ofta förekommer några tända ljus i det Casimiriska hemmet.

*) Jag behöver väl inte tillägga att vårt grannpar inte har några barn?

1 kommentar:

Musikanta sa...

Gulligt att hon inte gav sig - Karolina - utan ringde på mobiltelefonen när hon hade gjort i ordning mat åt er. Då måste man ju känna sig extra välkommen.